
Matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze
Matura, która odbędzie się w maju 2015 roku po raz pierwszy będzie sprawdzała umiejętności opisane w nowej podstawy programowej. Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym właściwie nie ulegnie zmianie w stosunku do obowiązującego od 2010 roku. Zmienia się natomiast poziom rozszerzony – oprócz zmian w strukturze arkusza, w istotny sposób zmieniają się bowiem treści programowe, do których odwołują się zadania.
Wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy chcą taki analityczny wysiłek podjąć, proponujemy zestaw dodatkowych materiałów przygotowany przez członków Centralnego Zespołu Ekspertów Matematycznych (CZEM).
Więcej: matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze
Diagnoza nauczania matematyki w Polsce
Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi liczne badania, w trakcie których w różnym zakresie diagnozie poddawane jest nauczanie matematyki w polskich szkołach:
• „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” – badanie przeprowadzone w latach 2011 i 2012.
• „Szkoła samodzielnego myślenia” – przeprowadzone w 2012 r.
• „Badanie nauczania matematyki w gimnazjum” – przeprowadzone w 2012 r;
• „Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej” – przeprowadzone w 2014 r.
• „Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego” – przeprowadzone w 2014 r.
Najważniejsze wnioski płynące z dotychczasowych projektów badawczych:
• Zbyt mały nacisk na kształcenie rozumowania
- nauczyciele zwykle skupiają się na kształceniu umiejętności podstawowych
• Braki w umiejętnościach dydaktycznych i merytorycznych
- nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej brakuje merytorycznej wiedzy, nauczyciele w szkołach podstawowych i gimnazjach są dobrze przygotowani merytorycznie, ale brak im praktycznych umiejętności dydaktycznych.
• Lekcje prowadzone są w wyjątkowo jednorodny sposób, schematycznie.
• Nauczyciele mają problem w komunikacji z uczniami, wolą narzucać swój sposób myślenia, blokując uczniowskie dochodzenie do autorskich rozwiązań.
• Nauczyciele mają problem z właściwą organizacją pracy zespołowej na lekcjach
• Dotychczasowe szkolenia w opinii nauczycieli nie przekładają się na podniesienie ich umiejętności, które mogliby wykorzystać w praktyce
Kontakt do IBE w sprawie działań na rzecz poprawy nauczania matematyki (dla instytucji i stowarzyszeń):
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
ŹRÓDŁA DIAGNOZY
materiały z wynikami badań do pobrania:
"Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” – badanie przeprowadzone w latach 2011 i 2012.
„Szkoła samodzielnego myślenia”„Szkoła samodzielnego myślenia” – przeprowadzone w 2012 r.
„Badanie nauczania matematyki w gimnazjum” – przeprowadzone w 2012 r.
Badanie PISA 2012
Raport o stanie edukacji 2010
Rozdział 9. Matematyka pod lupą
Rozdział 5. Jakość edukacji 5. Jakość edukacji
Raport o stanie edukacji 2013
- raport do pobrania w całości, rekomendowany rozdział o nauczycielach
Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) 2013
Wnioski z badań i dyskusji dotyczące nauczania matematyki
DOBRE PRAKTYKI
Jak uczyć dzieci z klas I-III matematyki podczas zajęć projektowych - Zespół Szkół w Radowie Małym
Pozwólmy dzieciom grać - jak wykorzystywać gry planszowe w edukacji matematycznej
Na lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek. Wystarczy pobrać poniższy poradnik w formacie PDF.
Matematyka od nowa
Oferta Instytutu Badań Edukacyjnych dla władz samorządowych na rzecz podnoszenia jakości nauczania matematyki. Instytut Badań Edukacyjnych dzięki swoim bogatym doświadczeniom przygotował ofertę skutecznej pomocy w rozwiązywaniu kluczowych dla edukacji matematycznej problemów. Nasza oferta może zostać doprecyzowana, np. w formie warsztatów dla przedstawicieli władz samorządowych różnych szczebli. więcej...