bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

dyrekcja ico

Robert Tomasz Ptaszek nowym Dyrektorem Instytutu Badań Edukacyjnych

Decyzją Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka stanowisko dyrektora IBE od 1 sierpnia br. objął dr hab. Robert Tomasz Ptaszek. Dziś odbyło się spotkanie nowego dyrektora Instytutu z poprzednio pełniącym tę funkcję Łukaszem Arendtem. Więcej
e lerning ico

E-learning jako stała praca? ZSK może w tym pomóc

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii stanowi już stały element rzeczywistości na świecie. Sytuacja związana z pandemią COVID-19 tylko ten proces przyspieszyła. Teraz okazuje się, że e-learning już niedługo może stać się ciekawą alternatywą również w Polsce. Więcej
ZSK kwartalnik ico

Nowe wydanie Kwartalnika ZSK już do pobrania

Kwartalnik ZSK to publikacja na temat „uczenia się przez całe życie” oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Przygotowany został wspólnie z ekspertami IBE. Zapraszamy do pobrania numeru 2/2021. Więcej
29067317 1678009588909355 1167059274224893952 n

Wypełnij ankietę CEDEFOP i podziel się doświadczeniem w obszarze kształcenia zawodowego i korzystania z mikropoświadczeń

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) zaprasza podmioty zajmujące się kształceniem i szkoleniem zawodowym do wypełnienia czterech ankiet na temat przyszłości kształcenia i szkolenia zawodowego oraz mikropoświadczeń (microcredentials). Więcej
cyfrowa odznaka ico

IBE i ZSK pracują nad cyfrową Odznaką+

Prosty sposób potwierdzania umiejętności, indywidualne ścieżki kariery i atrakcyjne cyfrowe dyplomy, które można przesłać jednym „kliknięciem”. Tak wyglądać będzie niedaleka przyszłość na rynku pracy. To również wspólne marzenie polskich pracowników, działów HR i managerów.  Więcej
path ico

Path2Integrity: Zapraszamy na ostatnie przed wakacjami warsztaty online poświęcone kwestiom rzetelności badawczej

Zespół Path2Integrity zaprasza wszystkich studentów na kolejny międzynarodowy warsztat poświęcony kwestiom rzetelności badawczej pt.: „Research procedures in experiments”. Spotkanie odbędzie się 22 czerwca br. Więcej

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych.

Tematem badań będzie doświadczanie bezsensu w szkole przez uczniów i nauczycieli, a główny problem badawczy określa pytanie o miejsce, jakie w ich światach przeżywanych zajmują poczucie bezsensu własnych działań (tego, co robią w ramach obowiązków szkolnych lub zawodowych) oraz odczuwanie bezsensowności zasad funkcjonowania systemu szkolnego.

Doświadczanie bezsensu w szkole. Badania mikropraktyk edukacyjnych

Ramę teoretyczną badania będzie stanowić fenomenologia społeczna i symboliczny interakcjonizm. Badania będą mieć charakter jakościowy, wykorzystają metody wywiadu pogłębionego, autoetnografii, analizy fenomenologicznej.

Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska przedmiotem badań uczyni przekonania, emocje i interakcje, które kształtują mikropraktyki edukacyjne związane z uczęszczaniem do szkoły i wykonywaniem pracy nauczyciela.

Badaczka skupi się na praktykach, które – z jednej strony – wytwarzają lub wzmacniają w ludziach poczucie braku sensu, a z drugiej – są próbą ucieczki, zwalczania, niwelowania poczucia bezsensu edukacji i szkoły. Pierwsza grupa praktyk obejmuje działania, które wywołują w jednostce pytanie „po co ja to robię?” i wątpliwość, czy dane działanie ma jakikolwiek sens (siedzenie na nudnej lekcji, wykonywanie pracy niepotrzebnej w odczuciu podmiotu, nauka w modelu „zakuj, zdaj, zapomnij” itd.). Drugi typ praktyk skoncentrowany jest na podejmowaniu działań zaradczych wobec poczucia bezsensu (np. chodzenie na wagary, sposoby „zabijania” lekcyjnej nudy).

Działanie badawcze może być w całości zrealizowane w trybie online, jeśli sytuacja epidemiczna nie pozwoli na tradycyjną formę badań.

Badania pilotażowe zostaną sfinansowane ze środków przyznanych w czwartej edycji konkursu MINIATURA, organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small