bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach. Więcej
refernet vet future of work pl

Nowa publikacja zespołu Refernet Polska

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego, rozwój przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i nowych technologii – o tym w publikacji wydanej w ramach działań ReferNet Polska.  Więcej
uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej

Path2Integrity - wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej

 

logo

Opis projektu

W obliczu szybko zachodzących w europejskim środowisku badawczym zmian, coraz ważniejsze staje się podkreślenie zalet integralności badań i rzetelności naukowe, a także wprowadzanie umiejętności posługiwania się nowymi technikami naukowymi w zrozumiały i bardziej dostępny sposób. Rzetelność naukowa stanowi integralną część innowacyjności, wzrostu i wysokiej jakości miejsc pracy. Prowadzi do wydajniejszych, przydatniejszych i wiarygodniejszych dowodów naukowych potrzebnych różnym grupom interesariuszy, w tym decydentom i przedsiębiorcom, dzięki którym decyzje oparte na wynikach badań mogą prowadzić nas wszystkich do lepszej przyszłości.

Projekt “Wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej” (ang. Role-models and rotatory role-playing to enhance the research integrity culture) finansowany jest w ramach programu ramowego na rzecz badań i innowacji w Unii Europejskiej, Horyzont 2020. Całkowity budżet projektu wynosi 2,5 miliona euro.

 

CEL BADANIA

Głównym celem międzynarodowego projektu Path2Integrity jest zwiększenie jakości badań i ich społecznego wpływu, a także wzmacnianie kultury rzetelności naukowej jako integralnej części badań i innowacji.

Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej poprzez realizację następujących celów:

  • Opracowanie wzorcowych ścieżek edukacyjnych z wykorzystaniem metody rotacyjnego odgrywania ról opracowanych, które zostaną rozpowszechnione w dedykowanym podręczniku poświęconemu rzetelności naukowej;
  • Stworzenie materiałów do nauki integralności badań i rzetelności naukowej, które adresowane będą do wszystkich osób bezpośrednio lub pośrednio zaangażowanych w badania, w tym uczniów szkół średnich, studentów, absolwentów i młodych naukowców.
  • Szerokie wdrożenie wzorcowych ścieżek edukacyjnych wraz z solidnymi metodami oceny, które wykorzystają istniejące i polecane praktyki edukacyjne oraz uruchomioną w ramach projektu międzynarodową współpracę różnych instytucji reprezentujących aż cztery kontynenty;
  • Podnoszenie świadomości na temat rzetelności w badaniach i faktów naukowych dotyczących uczciwości badań, a także upowszechnianie dobrych wzorców i modeli ról w organizacjach edukacyjnych poprzez szeroko zakrojoną kampanię społeczną skierowaną do instytucji edukacyjnych (szkół średnich i uniwersytetów) z 15 krajów.

 

Aktualności

Aplikacja Ufamy danym zwycięzcą hackathonu Wir für Schule


14.07.2020

In Data We Trust (Ufamy danym) to kolejne narzędzie cyfrowe opracowane w ramach promocji projektu Path2Integrity, które znalazło się wśród zwycięzców tym razem niemieckiego hackathonu Wir für Schule (My dla szkoły). In Data We Trust został zwycięzcą w kategorii „Kompetencje przyszłości” (”Zukunftskompetenzen”).

1

 

Narzędzie zostało opracowane
przez koordynatorkę projektu Path2Integrity,
prof. Julię Priess-Buchheit,
prawniczkę i ekspertkę ds. Etyki, Katharinę Miller,
w zespole z Niną Heuß, Teeną Hassan, Kathariną Kouniou i Marie Alavi

2

„Ufamy danym” to niemieckojęzyczna gra, która pokazuje złożone i pionierskie tematy dotyczące dużych zbiorów danych i sztucznej inteligencji za pomocą innowacyjnych metod i elementów zabawy, dzięki czemu stają się one bardziej zrozumiałe i przydatne dla uczniów. Prototyp interakcji z danymi na żywo pozwala wykonywać manipulacje na zestawach danych, obserwować związki między różnymi zmiennymi i oceniać jakość danych.

Narzędzie przypomina internetową platformę do innowacyjnej nauki, w której fikcyjna postać Emma pomaga uczniom pogłębić umiejętność korzystania z danych. Świat nauki Emmy jest dostępny dla wszystkich uczniów i nauczycieli Zapewnia uczniom narzędzie do oceny danych w czasie rzeczywistym, odpowiadania na pytania i rozumienia relacji. Emma odzwierciedla uczniów wszystkich przedmiotów dzięki ich umiejętnościom w zakresie danych i pozwala im pogłębiać swoje umiejętności Uczniowie uczą się używać, zarządzać, rozumieć i krytycznie badać Big Data i sztuczną inteligencję za pomocą Emmy. Gra jest łatwa w użyciu i może być używana w różnych ustawieniach edukacyjnych, przy użyciu innowacyjnych metod i elementów zabawy. https://devpost.com/software/gemeinsam-in-die-zukunft-scienceliteracy

„In Data We Trust” promuje również kompetencje etyczne i pogłębia świadomość potrzeby ochrony danych a wg autorek stanowi cenny wkład w edukację polityczną.

Przygotowany podczas hackathonu #wirfürschule film (w języku niemieckim) zawiera dalsze informacje na temat mechanizmu zastosowanego w opisywanym narzędziu.

 

 

Trust in Science - Zaufaj Nauce wśród zwycięzców międzynarodowego hackathonu #EUvsVirus


20.05.2020

W dniach 24–26 kwietnia Komisja Europejska pod przewodnictwem Europejskiej Rady ds. Innowacji i w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi UE zorganizowała pierwszy europejski Hackathon EUvsVirus, którego celem było połączenie przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, innowatorów, partnerów i inwestorów w całej Europie w celu opracowania innowacyjnych rozwiązań problemów związanych z koronawirusem.

Ponad 30 000 osób z całej UE i poza nią zgłosiło 2164 projekty dotyczące różnych dziedzin, w tym zdrowia i życia (899), ciągłości działań (381), pracy na odległość i edukacji (272), spójności społecznej i politycznej (453), finansów cyfrowych (76 ) i innych wyzwań (83).

Jurorzy wybrali 117 finalistów i zwycięzców, którzy zostali zaproszeni na nadchodzący EUvsVirus Matchathon (22-25 maja).

Cyfrowe narzędzie Zaufaj Nauce opracowane przez 25 osób, na podstawie scenariuszy zajęć - kart edukacyjnych przygotowywanych w projekcie #Path2Integrity, znalazło się w ścisłym gronie finalistów.

“Zaufaj nauce” powstało by promować zaufanie do nauki podczas pandemii oraz kwestionować powszechnie pojawiające się fałszywe informacje i dezinformacje.

“Zaufaj nauce”, które wykorzystuje materiały projektu Path2Integrity:

  • pogłębia zrozumienie badań naukowych przez obywateli poprzez interaktywne działania i odgrywanie ról;
  • informuje o rzetelnych badaniach naukowych i wiarygodnych wynikach naukowych;
  • uprawnia obywateli do rozpoznawania prawdziwych informacji naukowych dotyczących COVID-19, którym można zaufać;
  • zachęca do popierania rzetelności badań przy użyciu materiałów Path2Integrity.        

Interaktywna strona Zaufaj Nauce - Trust in Science jest dostępna dla wszystkich pod adresem: trustinscience.org. Podsumowanie pierwszego roku Path2Integrity

 

 Path2Integrity: wirtualne sympozjum o rzetelności naukowej


13.03.2020

W najbliższy poniedziałek, 16 marca br., zapraszamy do udziału w wirtualnym sympozjum, którego tematem będzie rzetelność naukowa i etyka badań naukowych. Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu „Path2Integrity”, który w Polsce jest realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Sympozjum odbędzie się w godz. 15:30-17:30 (16 marca br.) i będzie doskonałą okazją, by zapoznać się ustaleniami i działaniami podejmowanymi w ramach „Path2Integrity”. Nie zabraknie także otwartej dyskusji na temat uczenia i pomysłów na promowanie uczciwości naukowej i badawczej.

Warunkiem uczestnictwa jest wysłanie zgłoszenia na e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

88346921 565978004032031 2572876673787625472 o

 

Podsumowanie pierwszego roku Path2Integrity


20.02.2020

 W dniach 16-18 lutego w duńskim Esbjerg odbyło się coroczne spotkanie partnerów  Path2Integrity, podsumowujące pierwszy rok realizacji projektu. Polskę reprezentowali eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych. Polskę reprezentowała Agnieszka Dwojak-Matras, kierownik zespołu badawczego Path2Integrity.

IMG 20200217 172231 BURST1

Podczas pierwszego roku projektu Path2Integrity dokonano przeglądu metod i technik kształcenia wykorzystywanych przy prowadzeniu zajęć z tematyki szeroko rozumianej rzetelności naukowej i etyki badawczej. Zebrane za pomocą internetowego kwestionariusza dane zostały przeanalizowane i pokategoryzowane, a wyniki analiz przedstawiono w postaci interaktywnej strony. Partnerzy projektu przygotowali również zestawienie pokazujące różne programy kształcenia, w ramach których omawiane są tematy związane z etyką i rzetelnością naukową, w podziale na poziomy kształcenia i kraje uczestniczące w projekcie.

W 2019 roku opracowana została także metodologia i narzędzie zbierania danych wśród różnych grup interesariuszy na temat społecznego postrzegania rzetelności naukowej. Na podstawie zebranych i przeanalizowanych danych powstał wewnętrzny dokument projektowy “Working document: Taking stock and a way forward. Mapping facts and State of the Art on research integrity pedagogical practices and training”.  


IMG 20200218 092654

Scenariusze zajęć

W ramach pierwszej fazy projektu opracowane zostało 20 scenariuszy zajęć z rzetelności naukowej, podzielonych według grup odbiorców: dla uczniów szkół średnich, dla studentów studiów licencjackich i magisterskich oraz dla doktorantów. Wszyscy partnerzy projektu rozpoczęli testy scenariuszy, które będą w przyszłości dostępne zarówno w postaci tradycyjnego podręcznika do zajęć, jak i w formie online.

Przygotowanie do kampanii społecznej

Rozpoczęły się prace nad opracowaniem strategii kampanii społecznej dedykowanej upowszechnieniu wiedzy w zakresie rzetelności naukowej. Każdy z partnerów projektu nawiązał kontakt z wybitnymi naukowcami, którzy zgodzili się zostać twarzami kampanii w swoich krajach. Zespół IBE w ramach zadania poświęconego ewaluacji produktów projektu opracował również wstępną wersję narzędzia badawczego do oceny materiałów tworzonych na potrzeby kampanii. Oficjalna inauguracja kampanii społecznej nastąpi w 2021 roku. 

 

Kolejne spotkanie partnerów projektu Path2Integrity


15.11.2019

Pod koniec października miało miejsce trzecie już spotkanie partnerów międzynarodowego projektu Path2Integrity. Konferencja poświęcona była promowaniu rzetelności, uczciwości, szacunku i odpowiedzialności w badaniach pośród młodego pokolenia studentów i badaczy.

Spotkanie partnerów projektu, które odbyło się 28 października w Brukseli, miało na celu przedstawienie zgromadzonym założeń kampanii społecznej projektu oraz poddanie do zaopiniowania przez badaczy przedmiotu, naukowców z różnych dziedzin, dydaktyków i nauczycieli, a także przedstawicieli wydawnictw akademickich, organizacji wspierających i instytucji finansujących naukę, pierwszej wersji przygotowanych na potrzeby projektowe  scenariuszy zajęć do nauczania “rzetelności naukowej”.

W ramach spotkania odbyły się także warsztaty prowadzone przez profesor Julię Prieß-Buchheit i Lisę Häberlein z Uniwersytetu w Coburgu oraz Belén López z hiszpańskiej fundacji Fundació Catalana Per A La Recerca I La Innovació. Podczas warsztatów ponad 80 interesariuszy, członków różnych wydziałów, przedstawicieli komitetów etyki badań i biur rzetelności badań naukowych mogło przedyskutować i przećwiczyć podstawowe założenia kampanii i koncepcje programu nauczania ww przedmiotu.

O konferencji możesz poczytać na stronie projektu.

Galeria

 

Pierwsze sympozjum projektowe

16.07.2019

Na początku lipca w Kilonii odbyło się pierwsze sympozjum projektu Path2Integrity poświęcone kwestii rzetelności naukowej i interdyscyplinarnego podejścia w nauczaniu etyki badawczej. Instytut Badań Edukacyjnych reprezentowała na nim Dr Agnieszka Dwojak-Matras, kierownik projektu w Polsce, oraz członkinie zespołu projektowego: Dr Agnieszka Koterwas i Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska.

IMG 20190704 142006

W trwającym trzy dni sympozjum „Perception of research integrity & the (cross)disciplinarity of teaching ethical cases” wzięli udział uczniowie szkół średnich, studenci, nauczyciele i naukowcy. Uczestnicy mieli okazję zdobyć praktyczne doświadczenie w tworzeniu treści służących kampanii społecznej, propagowaniu idei przedstawiających wybrane zagadnienia rzetelności naukowej i opracowywaniu propozycji scenariuszy zajęć z etyki badań podczas dwóch interaktywnych warsztatów. Zgromadzeni mogli też wysłuchać wypowiedzi 5 niezależnych ekspertów, przedstawicieli innych projektów badawczych w obszarze rzetelności naukowej i wykładowców akademickich zajmujących się tematyką etyki naukowej i etyki pracownika naukowego. Ich wystąpienia miały na celu uzupełnienie warsztatów oraz zapoznanie uczestników z wynikami dotychczasowych badań.

Warsztat IBE

Za przygotowanie jednego z kreatywnych warsztatów partycypacyjnych odpowiedzialny był zespół projektowy z IBE. Zajęcia prowadzone przez Agnieszkę Dwojak-Matras, Agnieszkę Koterwas i Katarzynę Kalinowską-Sinowską oparte były o wstępne materiały pokazujące wybrane wyniki dwóch niezależnych badań i wywiadów dotyczących rzetelności naukowej przeprowadzonych w ciągu ostatnich 4 miesięcy. W ramach warsztatu, zgodnie z metodą design thinking, podzieleni na grupy uczestnicy wzięli udział w 5 sesjach, podczas których pracowali między innymi nad:

  • identyfikacją kluczowych treści i informacji dotyczących rzetelności naukowej, które mogłyby zostać użyte w kampanii społecznej;
  • formułowaniem wybranych treści w sposób dopasowanych do różnych grup potencjalnych odbiorców kampanii (np. uczniów, studentów i naukowców);
  • identyfikacją cech, które powinien posiadać idealny model do naśladowania;
  • projektowaniem przykładów na materiały do wykorzystania w kampanii.

 

Path2Integrity

Międzynarodowy projekt Path2Integrity finansowany jest w ramach programu ramowego na rzecz badań i innowacji w Unii Europejskiej, Horyzont 2020. Jego głównym celem jest poprawa jakości badań, zwiększenie ich społecznego znaczenia, a także wzmocnienie kultury rzetelności naukowej jako integralnej części badań i innowacji. Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej poprzez stworzenie materiałów do nauki integralności badań, wdrożenie wzorcowych ścieżek edukacyjnych wraz z metodami oceny oraz podnoszenie ogólnej świadomości na temat rzetelności w badaniach.

Więcej informacji znajdziecie w mediach społecznościowych projektu: Twitter Facebook

Program sympozjum

Galeria

 

Seminarium instytutowe


10.06.2019

5 czerwca 2019 roku odbyło się seminarium, na którym zespół Path2Integrity przedstawił pracownikom Instytutu Badań Edukacyjnych informacje dotyczące aktualnego etapu realizacji zadań projektowych. Dr Agnieszka Dwojak-Matras wprowadziła uczestników spotkania w tematykę projektów realizowanych w ramach programu Horyzont 2020, skupiających się wokół badań nad rzetelnością naukową. Kierownik projektu opisała także główne cele działań projektowych oraz przedstawiła członków międzynarodowego konsorcjum, w ramach którego realizowany jest projekt “Path2Integrity - wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej”.

Następnie Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska i dr Agnieszka Koterwas opowiedziały zgromadzonym pracownikom Instytutu o pierwszym zakończonym badaniu, które polegało na identyfikacji i ewaluacji strategii uczenia opartych na dialogu. Przedstawiły zastosowaną metodologię i wyniki analizy uzyskanych danych, które dostępne są na stronie: https://www.path2integrity.eu/teaching-RI

 

Prezentacja wstępnych wyników badań


09.04.2019

3 kwietnia br. podczas III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Utopia a edukacja. O wyobrażeniach edukacji i światach możliwych w społeczeństwie masowym” zostały zaprezentowane wstępne wyniki badań dotyczących metod nauczania rzetelności naukowej, przeprowadzonych w ramach realizacji projektu.

Prezentację pod tytułem „Indywidualistyczne i kolektywistyczne utopie na Uniwersytecie. Przegląd strategii wdrażania programów Research Integrity na uczelniach polskich i zagranicznych” wygłosiła dr Agnieszka Dwojak-Matras (kierownik projektu).

Program konferencji

 

Rozpoczynamy badania


19.03.2019

Rozpoczęły się badania na temat metod nauczania rzetelności naukowej (Research Integrity - RI) i etyki badawczej (Research Ethics - RE).

Celem badań jest identyfikacja i ewaluacja strategii uczenia opartych na dialogu. Wyniki tego badania pomogą zmapować dialogowe metody uczenia o rzetelności naukowej, biorąc pod uwagę ich korzyści i potencjalne skutki.

Osoby, które prowadzą lub prowadziły zajęcia/warsztaty/lekcje dotyczące problematyki rzetelności naukowe prosimy o wypełnienie anonimowej ankiety: [L I N K].

Dziękujemy!

Ruszamy z projektem

08.03.2019

W styczniu bieżącego roku odbyło się pierwsze spotkanie partnerów projektu (tzw. Kick-off meeting). Podczas spotkania 25 reprezentantów instytucji partnerskich i doradczych omawiało organizacyjne aspekty realizacji projektu oraz rozmawiało o sposobach zwiększenia integralności badań dzięki innowacyjnym metodom edukacyjnym.

Pierwszym wyzwaniem, jakie stanęło przed Zespołem IBE, jest przygotowanie ankiety dotyczącej rzetelności naukowej. Celem badania będzie identyfikacja i ewaluacja skoncentrowanych na uczniu strategii uczenia opartych na dialogu. Wyniki pomogą nam zmapować dialogowe metody uczenia o rzetelności naukowej w odniesieniu do kodeksu postępowania na rzecz integralności badań (Code of Conduct for Research Integrity).

Harmonogram

Projekt jest realizowany od 1 stycznia 2019 do 31 grudnia 2021r.

1 rok:

  • Wykonanie przeglądu istniejących w Europie i wybranych krajach świata metod nauczania rzetelności i etyki badań naukowych, którego podsumowaniem będzie raport.
  • Opracowanie strategii kampanii społecznej dedykowanej upowszechnieniu wiedzy w zakresie rzetelności i etyki badań naukowych.

2 rok:

  • Przygotowanie przeglądu programów kształcenia przedmiotów obejmujących tematykę etyki i rzetelności badań.
  • Opracowanie programu szkoleń dla kadry akademickiej z pakietem metod tradycyjnych i innowacyjnych.
  • Uruchomienie w formie pilotażu informacyjnej kampanii społecznej.

3 rok:

  • Objęcie szkoleniem kadry akademickiej z 15 krajów europejskich
  • Testowanie zajęć dotyczących rzetelności naukowej wśród międzynarodowej grupy studentów.
  • Objęcie kampanią informacyjną wybranych uczelni wyższych i chętnych do udziału szkół średnich.

Na koniec projektu opracowany zostanie podręcznik do zajęć z rzetelności naukowej z propozycjami scenariuszy spotkań do wykorzystania podczas dedykowanych kursów oraz pojedynczych zajęć.

Wyniki Badań

Wyniki badań zostaną opublikowane po zakończeniu projektu.

Kontakt

Dr Agnieszka Dwojak-Matras – Kierownik projektu

Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska – badacz

Dr Agnieszka Koterwas – badacz


Projekt jest realizowany w ramach konsorcjum 8 instytucji z Bułgarii, Danii, Hiszpanii Niemiec i Polski:

  • University of Applied Science and Art Coburg (CO) – Germany [lider]
  • Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) - Poland
  • University of Southern Denmark (SDU) - Denmark
  • 3C Compliance (3C) - Spain
  • Pensoft Publishers (PENSOFT) - Bulgaria
  • Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) - Spain
  • European Networks for Research Ethics Committees (EUREC) - Germany
  • Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) – Germany

Dowiedz się więcej: https://www.path2integrity.eu/partners

W sprawach dotyczących projektu można kontaktować się pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018