Instytut Badań Edukacyjnych - Portal informacyjny

Pierwsza konferencja z cyklu “Branża – wczoraj, dziś i jutro” – podsumowanie

Pierwsza konferencja z cyklu “Branża – wczoraj, dziś i jutro” – podsumowanie

W środę, 10 kwietnia 2024 r., w Kielcach, odbyła się konferencja “Kompetencje w branży mechanicznej – dziedzina spawalnictwo w kontekście Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji”. Była to pierwsza z cyklu 9 zaplanowanych przez zespół ZSK...

Debata online i konkurs organizowane w projekcie

Debata online i konkurs organizowane w projekcie "Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej" - zapraszamy

Instytut Badań Edukacyjnych serdecznie zaprasza do udziału w dwóch wydarzeniachorganizowanych przez zespół projektu „Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej”: debatę online oraz konkursy dla uczniów klas VII i VIII szkół...

Informatory dotyczące prac domowych już do pobrania

Informatory dotyczące prac domowych już do pobrania

W ostatnich latach toczyła się dyskusja na temat sensu zadawania prac domowych, a także tego, jaki mają wpływ na dobrostan ucznia. Ta debata zaowocowała rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 marca 2024 r. o ograniczaniu i...

Konferencja prasowa MEN dotycząca nieobowiązkowych prac domowych

Konferencja prasowa MEN dotycząca nieobowiązkowych prac domowych

Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN przygotował informatory dla nauczycieli, uczniów i rodziców, które pomogą stosować przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów i...

Dział badania- znak graficzny

Pogłębiona diagnoza niskich kompetencji i niskiego poziomu wykształcenia Polaków, jak również wielkości populacji oraz cech osób młodych bez pracy i nieuczących się (tzw. NEET) jest efektem zrealizowanych przez IBE działań w ramach projektu „Wzmacnianie polityki opartej na faktach na rzecz poprawy umiejętności podstawowych osób dorosłych”, współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.

Celem opracowań jest:

  • przedstawienie pogłębionej analizy wykluczenia edukacyjnego,
  • powiązania wykluczenia edukacyjnego z aktywnością w różnych obszarach życia społecznego i gospodarczego, w tym w obszarze: rynku pracy, uczenia się przez całe życie, korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, wykluczenia społecznego
  • przygotowanie rekomendacji dla działań na rzecz wsparcia rozwoju kompetencji wśród osób o najniższych kompetencjach i niskim wykształceniu.


W raportach wykorzystano dane w okresie od 2008 do 2014 roku w ramach:

  • Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC)
  • Badania postPIAAC
  • Badania Uwarunkowania decyzji edukacyjnych (IBE)
  • Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (GUS)
  • Badania Kształcenia dorosłych (GUS)


Polacy z niskimi kompetencjami - raport analityczny
Polacy z niskimi kompetencjami - rekomendacje dla polityki


Seminarium 17 grudnia 2015 r.

 

Seminarium 20 listopada 2015r.


W ramach prac nad projektem zorganizowano seminaria: 20 listopada i 17 grudnia, wzięli w nich udział poza ekspertami IBE przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Cyfryzacji, Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych, Instytutu Badań Strukturalnych.