Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych", który jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Cele projektu
Głównym celem projektu jest dostarczenie wiarygodnych danych, analiz i rekomendacji istotnych z perspektywy monitorowania i poprawy jakości oraz skuteczności polityki i praktyki edukacyjnej w zakresie rozwoju kluczowych kompetencji dzieci i młodzieży.
Cele szczegółowe projektu to:
- Zebranie danych umożliwiających wnioskowanie o umiejętnościach i zmianach umiejętności dzieci i młodzieży poprzez przeprowadzenie w Polsce badań międzynarodowych;
- Przeprowadzenie pogłębionej analizy danych i opracowanie rekomendacji na potrzeby polityki edukacyjnej;
- Zwiększenie wykorzystania danych, wiedzy i doświadczeń uzyskanych w ramach badań międzynarodowych przez praktyków edukacyjnych, kadry zarządzające oświatą, środowiska eksperckie i naukowe.
Zebrane dane, analizy, wnioski i rekomendacje będą stanowiły ważny zasób wiedzy do wykorzystania przy tworzeniu polityki edukacyjnej. Będą przydatne przy podejmowaniu decyzji przez instytucje i podmioty odpowiedzialne za kształtowanie działań w obszarze edukacji na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Będą z nich mogły korzystać także instytucje odpowiedzialne za kształcenie i doskonalenie kadry pedagogicznej, a także same szkoły, nauczycielki i nauczyciele. W projekcie prowadzone będą działania wspierające wykorzystanie danych z badań międzynarodowych przez różne środowiska, w tym środowiska eksperckie i naukowe.
Działania w projekcie
Zadanie 1. Przeprowadzenie w Polsce kolejnych edycji trzech badań międzynarodowych
Przeprowadzimy w Polsce – zgodnie z wszystkimi wymogami organizatorów – kolejne edycje trzech międzynarodowych badań porównawczych:
- PIRLS 2026 – Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu – mierzące umiejętność rozumienia czytanego tekstu, prowadzone w czwartej klasie szkoły podstawowej.
- TIMSS 2027 – Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych – mierzące umiejętności z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych, prowadzone w czwartej klasie szkoły podstawowej.
- ICILS 2028 – Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych – mierzące kompetencje komputerowe i informacyjne, prowadzone w ósmej klasie szkoły podstawowej.
Zbiory danych z badań zostaną włączone do międzynarodowych, publicznie dostępnych baz. Dla badań PIRLS i TIMSS powstaną raporty krajowe z najważniejszymi wynikami. Harmonogram prac badawczych jest ściśle powiązany z pracami międzynarodowych konsorcjów badawczych i harmonogramami międzynarodowymi.
Zadanie 2. Analiza danych, opracowanie wniosków i rekomendacji
Będziemy prowadzić analizy danych z różnych badań międzynarodowych, zarówno realizowanych w projekcie, jak i prowadzonych w ramach innych działań. Przygotujemy krótsze analizy i raporty koncentrujące się na zagadnieniach istotnych z punktu widzenia systemu edukacji w Polsce. Obszary analiz oraz wnioski z analiz i rekomendacje będą konsultowane z kluczowymi interesariuszami. Jako uzupełnienie będziemy prowadzić niewielkie badania umożliwiające pogłębienie wiedzy o wybranych zagadnieniach, a także analizy wykorzystujące dane wtórne.
Zadanie 3. Docieranie z danymi, wynikami, wnioskami i rekomendacjami z badań
W ramach projektu będziemy prowadzić działania mające na celu zwiększenie wykorzystania danych, wiedzy i doświadczeń z badań międzynarodowych przez przedstawicieli różnych środowisk. Będziemy udostępniać dane, wyniki, wnioski i rekomendacje z badań, a także inne materiały dotyczące danych z badań międzynarodowych. Zorganizujemy seminaria i warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli, przedstawicielek i przedstawicieli ośrodków doskonalenia nauczycieli, kadry zarządzającej oświatą, środowisk eksperckich i naukowych. Seminaria i warsztaty posłużą do wypracowania i doskonalenia materiałów, które udostępnimy szerszym grupom odbiorców w formie online. Będziemy też współpracować z różnymi instytucjami edukacyjnymi.
Grupy docelowe
Nasze grupy docelowe w projekcie to przedstawiciele i przedstawicielki:
- ministerstw, urzędów centralnych, instytucji z otoczenia organizacyjnego resortów
- jednostek samorządu terytorialnego
- uczelni, instytutów badawczych i innych podmiotów prowadzących badania i analizy edukacyjne
- szkół i placówek oświatowych
- instytucji kształcenia i doskonalenia nauczycielek i nauczycieli
- organizacji pozarządowych i partnerów społecznych
a także
- uczennice, uczniowie i ich rodzice.
Dodatkowe informacje
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej "KPON". Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje),za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość Projektu wynosi 32 000 000 zł w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich : 26 406 400,00 zł
Data podpisania umowy: 18.01.2024
Dofinansowanie z Budżetu Państwa: 5 593 600,00 zł
Nr projektu: FERS.01.04-IP.05-0016/23